NÁVOD: AKO STÍŠIŤ SVOJ BICYKEL NA MINIMUM

Všetko okolo bicykla - NÁVOD: AKO STÍŠIŤ SVOJ BICYKEL NA MINIMUM

16.05.2018

Či už jazdíš XC, enduro, zjazd alebo akúkoľvek inú disciplínu určite vieš, že vyladiť bike tak, aby bol 100% tichý nie je žiadna sranda. Vďaka tomuto návodu urobíš zo svojho bicykla ticho šliapal mašinu, ktorá nebude rinčať ako školská jedáleň v čase obedov.

Či už jazdíš XC, enduro, zjazd alebo akúkoľvek inú disciplínu určite vieš, že vyladiť bike tak, aby bol 100% tichý nie je žiadna sranda. Vďaka tomuto návodu urobíš zo svojho bicykla ticho šliapal mašinu, ktorá nebude rinčať ako školská jedáleň v čase obedov.
LANKÁ A BOWDENY
Práve bowdeny sú častým pôvodcom hluku. Dnešné biky majú dva brzdové bowdeny, minimálne jeden radiaci a prípadne ďalšie vedúce do vidlice alebo do teleskopickej sedlovky. To už je celkom veľká spleť bowdenov. Samotný rušivý hluk potom vzniká dvoma spôsobmi. Prvý spôsob je drnčanie bowdenov o rám a druhým je klepanie bowdenov o seba. V prípade klepania o rám stačí použiť sťahovaciu pásku. Tu však dávaj pozor na to, aby sa bowden nelámal alebo nepriškrtil, tým by sa mohla obmedziť jeho funkčnosť.
Zvýšenú pozornosť je potrebné venovať bowdenom pred riadidlami. Práve tam je ich koncentrácia najvyššia. Prekontroluj tak všetky možné dotyky pri všetkých možných rotáciách a prípadné rinčanie pri vzájomnom dotyku vyrieš iným spôsobom vedenia jednotlivých bowdenov. Ak máš na svojom bicykli vnútorné vedenie bowdenov tak sa uisti, že sú oba vývody pevné a bowden sa tak nemôže uvoľniť a cvakať.

Obr.1: Bowdeny bývajú častým pôvodcom rinčania a klepania

REŤAZ, RIADENIE, PREVODNÍKY A KAZETA

Hladký 
chod a nízka hlučnosť je v tomto prípade prepojená nádoba. Kľúčom k úspechu, teda tichému chodu, je čistota. Najmä ak sa jedná o reťaz, kazetu a prevodníky. Ak budeš reťaz pravidel nečistiť a správne mazať, bude jeho chod tichý. Zvýšenú pozornosť potom venuj kazete, do ktorej sa jednoducho dostanú nečistoty, a tým sa zvyšuje celková hlasitosť celého "hnacieho" ústrojenstva.
 
Obr.2: Čistá a premazaná reťaz je kľúčom k úspechu
KOLESÁ A BRZDY


Pokiaľ máš vyladené bowdeny a reťaz môžeš sa vrhnúť na "pevné súčiastky". Častým problém býva výplet kolesa. Drôty sa môžu postupom času uvoľňovať a následne vydávať nepríjemný praskavý zvuk. Tento problém vyriešiš prostým dotiahnutím. Ďalším boľavým miestom môžu byť brzdy.

Brzdové doštičky a strmene môžu škrtať o kotúče, a tým pádom vydávať nepríjemná zvuky. Riešenie je opäť jednoduché. Správne ukotviť strmeň do ideálnej pozície a adekvátne dotiahnuť všetky skrutky.



Obr.3: Kľuky a pedále sú pod najväčším tlakom pri prenose energie
KĽUKY A SEDADLO

Cez kľuky je do bicykla hnaná všetka energia z nôh do tvojho bicykla. Sady ložísk sa tak môžu časom uvoľniť a vydávať veľmi otravný zvuk. Vypátrať priamy zdroj hluku môže byť celkom veľký oriešok. V takom prípade je tou najľahšie cestou, aj keď časovo celkom náročnou, kompletné rozobratie, vyčistenie a následné premazanie celého systému.

Samostatná kapitola je sedlo. To ti môže veľa znepríjemňovať život všelijakými zvukmi. Opäť radíme rozobrať, vyčistiť a premazať. Ak ani toto nepomôže, je skrátka možné, že koľajnice majú svoje najlepšie dni za sebou.
 

Ako ladíš svoj bicykel ty? Máš nejaké ďalšie tipy, ako stíšiť svoj bike na minimum alebo máš naopak nejaký problém, na ktorý nemôžeš prísť? Diskutuj, zdieľaj, pýtaj sa a dávaj rady.

 

Maj sa krásne.






Pozdravujú chalani z ElementStore.sk 

Prihlásenie do newsletteru

Nechajte mi tu svoj e-mail a novinky tí pravidelne zašlem rovno do vašej schránky!