biscuit
Aby sa vám web dobre používal (Súhlas s cookies)

Na čo najpohodlnejšie používanie webu potrebujeme váš súhlas so spracovaním súborov cookies. Súhlas udelíte kliknutím na tlačidlo "Povoliť všetko".

cog Nastavenie cookies

Upravte si cookies podľa vlastných preferencií.

angle_up Technické cookies - nevyhnutné pre správne fungovanie webu

Jedná sa o technické súbory, ktoré sú nevyhnutné na správne správanie našich webových stránok a všetkých ich funkcií. Používajú sa okrem iného na ukladanie produktov v nákupnom košíku, zobrazovanie produktov na prianie, ovládanie filtrov, osobného nastavenia a taktiež nastavenie súhlasu s používaním cookies. Pre tieto cookies nie je potrebný Váš súhlas a nie je možné ho ani odstrániť.

angle_up Analytické cookies - Google Analytics meranie návštevnosti stránok a používateľa

Tieto cookies nám umožňujú merať výkonnosť našich webových stránok a našich online kampaní. S ich pomocou zisťujeme počet návštev, zdroj návštev a ďalšie parametre. Zhromaždené údaje zisťujeme v agregovanej podobe, ktorá nám neumožňuje údaje dohľadať ku konkrétnemu užívateľovi. Pokiaľ tieto cookies deaktivujete, nebudeme môcť analyzovať výkonnosť našich webových stránok a optimalizovať ich pre čo najľahšie používanie.

angle_up Personalizované a reklamné cookies - pre skúsenosť šitú na mieru

Tieto cookies nám umožňujú lepšie zacieliť a vyhodnocovať marketingové kampane.

Zvažuješ nový bike na sezónu? Poradíme ti ale neotáľaj! Nebudú.

Blog, Všetko okolo bicykla, - Zvažuješ nový bike na sezónu? Poradíme ti ale neotáľaj! Nebudú.

28.01.2021

Je očividné, že cyklistika sa stále rozmáha. Aj vďaka nepriaznivým okolnostiam, ktoré už rok panujú, jazdí na bicykli viac ľudí než v minulosti. Na čo si dať pri výbere bicykla pozor? Na aké otázky je dobré si najskôr odpovedať a až potom vyberať?

Dôležitá vec je spraviť si určitú predstavu už pred otvorením e-shopov. Polož si pár jednoduchých otázok a tým si vytvoríš prvý podstatný filter. Koľko času chceš na bicykli tráviť? Cena by sa mala odvíjať práve od toho aspektu. Ďalší podstatný faktor je, kde plánuješ jazdíť a čo ťa na bicykli baví? Berme do úvahy, že nebudeš potrebovať pomoc elektromotoru. Nebudeme tu rozoberať ani bicykel pre cyklistu jazdiaceho iba po cyklochodníkoch a nákupné trasy po rožky. Chceš šlapať za svoje? Rád sa zvezieš aj v lese a pred prvým koreňom to neotočíš na pivo? V tom prípade čítaj ďalej! Poradím ti pár vecí, na ktoré sa zamerať.

Tentokrát sa budeme baviť vyložene o horských bicykloch. Gravel z dávnejšieho článku už spomínať nebudem.

Aby si mal z čoho vyberať, tak rozhodovanie neodkladaj. Teraz sa ti prokrastinácia neoplatí. Malé zhrnutie situácie v tomto roku čo sa cyklistiky týka nájdeš vo videu.





Veľkosť kolies 

Toto je základnou otázkou. Odpoveď je podstatnejšia než voľba medzi full odpruženým bikom alebo hardtailom (bicykel len s odpruženou vidlicou). Dnešné trendy predurčujú rozmer 29 palcov. Čo bolo predtým nereálne, to je dnes štandardom. Downhillový špeciál na 29 palcoch je úplne bežný. Iste to neznamená, že by si sa mal vyhýbať menšiemu priemeru. Čo ti prinesie a pre koho je vhodný?

27,5 palcové kolesa: Obratnejšie bicykle pre technickejšie pasáže a zákruty. S takým bicyklom sa lepšie vyhráš a bude ťa baviť každá výzva a technický úsek. Rýchlejšie sa rozbehneš a vlezeš sa kamkoľvek. Nespornou výhovou je logicky aj menšia hmotnosť. Samozrejme menší priemer značí pomalšiu jazdu na prejazdoch aj na trailoch, keď vynechám technické úseky. Nejaké väčšie prekážky, tiež lepšie spracuje konkurent opísaný o riadok nižšie. Pre ľudí s menšou výškou, to môže byť cesta k pohodlnejšiemu bicyklu.

29 palcové kolesa: Rozmer, ktorý vládne svetom. Niet sa čomu diviť. Chceš ísť na preteky? Chceš prejsť čokoľvek? Tak odpoveď na túto otázku sa často skrýva vo veľkosti obutia tvojho biku. Väčšie obruče sú rýchlejšie a lepšie sa prevalia cez akúkoľvek nerovnosť a prekážku. V kombinácii s modernou geometriou týmto spojením vzniká tank, ktorý prejde cez všetko. Na čo si budeš musieť zvykať? Utiahnutejšie zákruty a pasáže v menších rýchlostiach ti budú väčšou prekážkou. Keď sa v nich naučíš správne pohybovať, tak máš vyhraté. Na akýkoľvek švih alebo priamu paľbu z kopca je táto veľkosť jednoznačne lepšia a to bez debaty!

Element tip – Mullet: Zkríženie toho najlepšieho z oboch rozmerov sa volá práve mullet! Vpredu ti zostane veľký bicykel, ktorý prejde čokoľvek a dodá ti potrebnú kontrolu a rýchlosť. Zároveň 27,5 palcu vzadu ti dodá manévrovatelnosť, stabilitu a skvelú ovládatelnosť v zákrutách a technických úsekoch. Preto ho často uvidíš na enduro pretekoch.

 

Celoodpružený bike alebo tvrdý chvost

Len malá vsuvka pre ženy. Nejde o žiadne meranie prirodzenia! Ide o voľbu odpruženia. Či si zvolíš len prednú vidlicu alebo celoodpružený bike s tlmičom aj vzadu. Hovorí sa, že každý by mal začínať na hardtail biku. To znamená s pevným rámom. Ten ti neodpustí žiadnu chybu, ba naopak pocítiš každý zlý pohyb a dopad. Celoodpružený bike je viac do terénu a vie odpúšťať. Samozrejme záporom je vyššia kúpna cena, väčšie nároky na servis a väčšia hmotnosť.

Hardtail: Bike, kde nájdeš len predné odpruženie, sa vracia opäť do módy. Je to spôsobené veľkým výberom bicyklov v kategórii enduro hardtail. Pevný bike je univerzálnejší, ľahší a na dlhšie výjazdy pohodlnejší. Tvoj rozpočet na nákup nového stroja je obmedzený a neprevyšuje 2 000€? Potom nepodceňuj silu novodobých hračiek s pevným rámom. Pri nových bicykloch do tejto ceny nájdeš dobre vyladené rýdzo športové XC modely alebo Enduro biky. Začneme ľahším cross country bicyklom.

XC bike: Vieš, že trail navštíviš málokedy a keď sa na neho vypravíš, tak to bude skôr upravená flow diaľnica? Siahni potom po XC horskom bicykli s 29. Budeš mať mrštný stroj ako do kopca, na výlety a určite bude v pohode aj smerom dole. Športový zážitok si na ňom užiješ kdekoľvek. Len z kopca ťa športový posed a komponenty môžu limitovať. Geometria je postavená tak , aby sa aj rýchlo šplhalo v akomkoľvek teréne, to býva potom na úkor práve pohodlia pri zjazdoch.

XC pevné bicykle majú nižšie kokpit a vyšší rám + menší zdvih (100 – 120 mm). To všetko ich činí skvelým športovým bicyklom aj do kopca. Na druhú stranu uberá trochu komfortu pri zjazdoch.


es_xc_turn


Enduro HardtailPresný opak je Enduro hardtail. Väčší univerzál než full, ale zároveň taký pevňák preferuje jazdu skôr z kopca dolu. Vďaka nižšej hmotnosti a rámu, ktorý s tebou do kopca nebude húpať, sa na kopec vyvezeš pohodlnejšie. Jazdou bez pretekárskych ambícií. Tam vo väčšine prípadov už dáš sedlovku dolu a valíš sa cestou necestou! Geometria tejto kategórie je navrhnutá, aby ti poskytla dostatok priestoru a manévrovatelnosti pri objavovaní trás, ktoré vedú smerom dole. Na výlety a ďalšie cesty je tiež absencia pohúpavania ľahšieho rámu k nezaplateniu. Nájdeš ich v ponuke každej väčšej značky, ktorá správne podchytila ich stále rastúci potenciál.

 

Na prvý pohľad vidíš robustnejší bicykel a väčší priestor pre manévre. Širšie plášte a väčší zdvih sú jasným predpokladom pohodlnejšej jazdy z kopca.



es_enduro_hardtail_9x16

Full suspension:Tu to máš jasné, že väčšinu času ťa tvoja polovička môže hľadať v lese. Obrovskou výhodou a zásadný rozdiel oproti hardtailu je práve tlmič. Bicykel pohltí aj nerovnosti pod zadným kolesom a tým pádom si užiješ jazdu rozbitým terénom a nebudeš vnímať každú nerovnosť. Čo je nevýhodou a s čím počítať? Cena kvalitného nového bicykla sa bežne nenachádza pod 2000€. To skôr odporúčam sa porozhliadnuť po jazdenom endure, ale je potreba byť opatrný. Navyše trend veľa bikerov smeruje k 29, takže bicykle s menšími priemermi môžeš niekedy nájsť za peknú sumu. Určite, ale 26 palcov je dávno za zenitom a preto ho jednoznačne neberte!


XC Full: Asi najľahšia skupina celoodpružených bicyklov. Zameranie je opäť jasné. Športová jazda ako do kopca, tak naopak. Tu sa v tempe vyškrábeš na každý strmák. S trochou techniky si dovolíš viac smerom dole. Tlmič ti pomáha s nerovnosťami a ty posúvaš svoje limity. Tu určenie bicyklu mieri jednoznačne k športovejšej jazde. Nízka hmotnosť, menšie zdvihy a geometria je vhodná aj na rýchlu jazdu po rovných úsekoch aj v prudkých stúpaniach. Odpruženie ti dodáva určitý komfort aj mimo oficiálnej cesty a v nerovných zjazdoch.

Celoodpružený cross country je čistě sportovní stroj. Co nejlehčí full, s nízko položeným kokpitem a zdvihy max 120 milimetrů ti bude oporou na každém švihu a žádný výjezd nebude překážkou. Ve sjezdu odpustí více než běžný hardtail. 

es_xc_full

Trail Bike: Bicykel, ktorý ťa bude baviť celý deň. Je to pomedzie medzi XC a čistokrvným endurom. Na trailbiku si pohodlne môžeš užiť deň v horách alebo aj dlhšie výlety lesom. Bicykel je navrhnutý tak, že ťa vyvezie kamkoľvek, bez pretekárskych ambícií. Kde je jeho silná stránka? Sú to práve traily! Keď sa vyvezieš hore, zasunieš sedlo a potom neohrozene upaľuješ smerom dolu. Väčšie zdvihy okolo 140 mm sa neboja nerovností a ty si ideš ako pán kam len chceš. Rám je tvarovaný tak nech sa nehrbíš do kopca a zároveň to pustíš bez hanby aj z kopca dole. Komponenty nebývajú najľahšie, ale vydržia aj tvrdšie zachádzanie. Trail bike je voľbou všetkých, ktorý sa radi bavia v lese ale musia sa k zábavnému trailu nejako dopraviť.

S trail bikom sa naozaj vyhráš. Na prejazdoch nebudeš vypľúvať dušu a z kopca … To je jednoducho paráda. Geometria sa tu presúva už k dowhillovejšiemu poňatiu jazdenia, pritom aj stúpať sa dá relatívne pohodlne. Vyššie zdvihy a komponenty určené na plynulú jazdu z kopca sú samozrejmosťou. Skvelo ovládatelná kategória bicyklov, ktorá ťa podrží v akejkoľvek technickej pasáži. A v kľude sa potom premiestniš k ďalšej zábave.



es_trail_dirt

Enduro BikeNajtvrdšie zaobchádzanie v podmienkam, kam by si často nešiel radšej ani pešo. Enduro s modernou geometriou a na veľkých kolesách je ako ťažká technika. Kam ho pustíš, tam ide a nezaujíma ho, čo mu stojí v ceste. Na toto sú pripravené aj komponenty. Často štvorpiestikové brzdy, vidlica so zdvihom minimálne 160 milimetrov, pružinový tlmič, pevné ráfiky so širokými plášťami. Tu už sa na váhu nehrá. Na kopec na nejak vyvezieš, ale potom to stojí za to. Zdvihy pohltia prekážky v ceste, brzdy účinne pomôžu aj v poriadnom svahu a kolesá prejdu všetko, čo ti les ponúkne. S endurom sa radšej vzdaj dlhších vychádzok, ale užívaj si tú kontrolu v prudkých a rozbitých zjazdoch.

Trendy enduro bicykla posúvajú ešte bližšie k downhillu. Geometria myslí na jazdu z kopca. Komponenty sú stavané tak aby vydržali nejeden strmý svah a dopravili ťa do ciela aj tam, kde by si s iným bikom zažil katapultáciu. Štyri piestiky alebo pružina sú už skoro štandard týchto nezničiteľných strojov. Váha sa vyšplhá väčšinou trošku vyššie ale vďaka teleskopu a veľkému rozsahu kazety ani na kopec nemusíš tlačiť. Samozrejme ak nechceš!

es_enduro_hard

Tu je super video pre porovnanie pevného a odpruženého bicykla.



Voľba komponentov


To čo neni dobré opomíňať sú vhodné komponenty. Už si si asi urobil predstavu, čo by ťa bavilo najviac? Pozri ešte, čo by na tvojom miláčikovi malo byť.

Plášte: Veľkosť bicyklov neni všetko. Vyberaj poriadne tiež pneumatiky. Tu je jasné pravidlo: čím širšie, tým stabilnejšie, ale naopak s väčším valivým odporom. Chceš mať ambície a jazdiť rýchlo aj po rovných povrchoch? Vyberaj najlepšie šírku 2,2 s jemnejším dezénom. Bude ti to jazdiť ako blázon a aj v teréne sa budeš mať o čo zaprieť. Vieš, že sa prepravuješ na pohodu, ale z kopca to musí držať? Potom sa neboj zvoliť šírku aj 2,4 s hrubším a vyšším dezénom. Korene sa ti nebudú šmýkať a istota v lese sa prejaví na prvom traile. Je ti jedno ako sa dostaneš hore, ale potrebuješ istotu do extrému? Kľudne 2,5 palca s downhillovým vzorkom pre teba bude paráda. Z kopca uvidíš ako to drží a ako si opäť posúvaš svoje zjazdové hranice.

 

Radenie: Nevadí ti, že na cyklochodníku nepoletíš 40? Potrebuješ spoľahlivosť a precíznosť do lesa? Vyberaj rozhodne jeden prevodník. Ten je typický pri kvalitnejších horských bicyklov. K tomu potrebuješ väčší rozsah prevodov. 42 a viac zubov ako najvyšší počet zubov kazety je riešením. Čo sa týka rady, tak Shimano aj Sram majú kvalitnejšie sady už na jeden prevodník vychytané a nebudeš chcieť prešmykovač nikdy naspäť.

Teleskopická sedlovka: Jasný vynález 21. storočia. Baví ťa to pustiť kdekoľvek z kopca? Toto by ti na biku nemalo chýbať. Do kopca si šlapeš v kľude v sedle. Potom len stlačíš páčku a MAGIC! Sedlo je dole. Ty máš dostatok priestoru pre zjazdový postoj a môžeš to pustiť bez strachu, že sa chytíš o sedlo. Samozrejme pre gramárov, na výlety a rýdzych XC pretekárov je to na zváženie. Bavíme sa cca o 200 až 400 gramoch navyše. Pre pohodlný pojazd môžem len odporučiť.

Kokpit: Na traily sa vždycky vyplatí mať dlhšie riadítka a kratší predstavec. Väčšia stabilita a lepšia manévrovatelnosť vykúpi viac úsilia pri jazde do kopca. Aj vo svete Cross Country, kde bol základ dlhší predstavec a kratší úchop sa menia priority. Riadítka sú aj tu širšie, ale nie sú pozdvihnuté a dolňuje ich predstavec strednej dĺžky. Správnemu nadstaveniu sme sa už venovali. 

Pedále: To je často prvá otázka pri kúpe alebo výmene bicykla. SPD alebo platformy? Ak začínaš, určite odporúčam platformy. Budeš si istejší v technických úsekoch, nebudeš riešiť blok v hlave z vycvaknutia a s bikom sa môžeš viac vyhrať. Máš už viac skúseností? Bicykel ovládaš dobre, ste zžití neoddeliteľnou väzbou a máš aj pretekárske ambície? Potom SPD môžu byť pre teba prínosom.

Brzdy: Dvoj piestkový strmeň postačí na bežné vychádzky aj klasické traily. Štyri piestky ti už dodajú ohromnú brzdnú silu, kde vo svahu pocítiš väčšiu istotu. Neni to všetko len o nich. Veľkosť kotúča je tiež dôležitá, rovnako ako voľba dosiek. Pre enduro zvoľ sintrované. Organické sa zoderú pomalšie ale pri zahriatych brzdách fungujú horšie.

Čo dodať

Toto je úplný základ aby si aj menej znalý človek spravil prehľad čo dnešný trh ponúka a umožňuje. Vyberať dnes nie je vôbec ľahké. O to viac, keď už je selekcia k tejto chvíli prebraná alebo s obrovskou čakacou dobou. Ber do úvahy, koľko môžeš investovať a potom kde budeš tráviť najviac voľného času? To ti spraví určitý okruh kde môžeš začať. Aj cesta lepšie osadeného pevňáku môže byť istejšia ako zle vybavený full. Stále si si neni istý? Využi rady niekoho skúsenejšieho, ale neváhaj, nech ťa niekto nepredbehne a zachvíľku sa vidíme na svahu

Hľadáš alebo si si už vybral nový bike? Pochváľ sa s voľbou! Chýbalo ti v článku niečo zásadné alebo potrebuješ poradiť? Spýtaj sa v komentoch!

Prihlásenie do newsletteru

Nechajte mi tu svoj e-mail a novinky tí pravidelne zašlem rovno do vašej schránky!